היועמ"ש לנתניהו וגנץ: לאייש בדחיפות את המשרות הבכירות בשירות המדינה

ישראל רובין No Comments on היועמ"ש לנתניהו וגנץ: לאייש בדחיפות את המשרות הבכירות בשירות המדינה

היועמ"ש מנדלבליט קורא לראש הממשלה נתניהו והשר גנץ לאייש באופן מיידי את המשרות הבכירות שאינן מאוישות, ובראשן פרקליט המדינה והמפכ"ל: "התנהלות זו חותרת תחת עקרונות מרכזיים בעבודתו הממשלה, בהם עקרון המשילות"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט צילום: פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט שיגר הערב (מוצ"ש) לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ, מכתב בו הוא קורא להם לאייש באופן מיידי את כל המשרות שאינן מאוישות בשירות המדינה, ובראשן פרקליט המדינה ומפכ"ל המשטרה.

"בחלוף למעלה מחצי שנה מיום הרכבת הממשלה, קיים קושי רב במצב בו משרות בכירות עודן מאוישות בדרך של מינוי זמני, לרבות משרות מרכזיות בעלות מאפיינים של שמירת סף", כתב היועמ"ש. "כפי שהבהרתי במכתבי הקודם, ככל שלא יקודם איוש הקבע של משרות אלו, יקום קושי רב להגן על העדר הפעולה מצד הממשלה בהליכים משפטיים העוסקים. במינויים אלו".

מנדלבלי הוסיף "חרף האמור במכתבי, סוגיית האיוש של משרות בכירות כאמור טרם באה על פתרונה באופן מלא. אמנם, מאז מכתבי הקודם, אישרה הממשלה את מינויים של מספר בעלי תפקידים מרכזיים, בהם גם חשב כללי במשרד האוצר ומנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, אולם, במקרים של בעלי תפקידים מרכזיים אחרים, לא היה מנוס עוד מהתערבות שיפוטית נוכח הימנעות הממשלה מקידום מינויים של מפכ"ל למשטרת ישראל ומנכ"ל משרד המשפטים".

"בשתי פסקי דין שהוציא לאחרונה בג"ץ, הורה בית המשפט לקדם את המינויים במהירות הראויה. ביחס למינוי מנכ"ל משרד המשפטים, נקבע בפסק הדין כי יש לעשות כן לכל המאוחר עד סוף חודש דצמבר, וביחס למינוי מפכ"ל המשטרה, הבהרתי במכתבי אל השר לביטחון פנים, כי עליו להעביר את שם המועמד מטעמו לוועדה המייעצת למינוי בכירים, לכל המאוחר, בתוך חודש ממועד פסק הדין".

לדברי היועמ"ש: "יש להצר על מצב בלתי רצוי זה, בו בית המשפט נדרש לחייב את הממשלה בצו שיפוטי, שעה שהממשלה נמנעת מהפעלת סמכויותיה, בניגוד לנדרש על פי דין, לפי פרשנותו של היועץ המשפטי לממשלה. התנהלות כאמור חותרת תחת עקרונות מרכזיים בעבודת הממשלה, בהם עקרון המשילות".

"אבקש לחוור ולהזכיר כי בצד שתי העתירות האמורות, בהם כבר ניתנו צווים מוחלטים המורים לממשלה לקדם את מינויים של מפכ"ל למשטרת ישראל ומנכ"ל משרד המשפטים, תלויה ועומדת עתירה בנוגע למינוי קבוע של מנכ"ל מועצת הרשות השנייה ושל יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, בה יצא צו על תנאי בהסכמת הח"מ; וכן עתירה כללית
שעוסקת, בין היתר, בעיכוב מינוי בעלי תפקידים בכירים הדורשים את אישור הממשלה".

"בעתירה האחרונה, הוציא בית המשפט צו על תנאי המורה לממשלה ליתן טעם מדוע לא יצא צו מוחלט המורה לה 'להשלים במהירות הראויה את המינויים של כלל הבכירים בשירות הציבורי הטעונים אישור ממשלה, וזאת לא יאוחר מהמועד שעליו יצהירו ויאושר על ידי בית המשפט'. המדינה נדרשת להשיב לכך עד ליום 17.12.2020".

בהקשר זה אפנה את תשומת לבכם לכך שבפסק הדין שניתן אתמול בעניין מינוי מנכ"ל משרד המשפטים, קבע בית המשפט – בין היתר – כי 'מקובלת עלינו עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה כי הסכמות או מחלוקות קואליציוניות אינן יכולות לגבור על חובת הממשלה והגורמים המוסמכים לפעול לאיוש משרות בכירות במינויי קבע'".

"לאור האמור, אני שב ופונה אליכם על מנת שתפעלו בהקדם להשלמת הליכי המינוי של בעלי התפקידים הבכירים בשירות הציבורי הטעונים אישור ממשלה, במהירות הראויה. דהיינו, יש לפעול להבאת המינויים הבשלים לכך לדיון בממשלה כמו גם לבצע כל פעולה מקדמית אחרת אשר נדרשת לשם קידומם של מינויים אלו; ובכלל זאת, העברת סמכויותיו של ראש הממשלה לשר אחר ביחס למינויים שהוא מנוע מעיסוק בהם".

"בהתאם למושכלות יסוד של עבודת ממשלה וכללי המנהל התקין, נדרש כי הממשלה תפעל בעצמה למימוש סמכויותיה בהקשר זה, על מנת להימנע מחזרה על המצב הבלתי רצוי, בו בית המשפט נאלץ, בלית ברירה, להורות לממשלה להפעיל את סמכויותיה".

"כאמור לעיל, ביום 17.12.2020, תידרש הממשלה להודיע לבית המשפט העליון, במענה לצו על תנאי שהוצא בעתירה בבג"ץ 5920/20, את המועד להשלמת המינויים של כלל הבכירים בשירות. הציבורי הטעונים אישור ממשלה. אבקש את התייחסותכם למכתבי זה בדחיפות רבה, לצורך גיבוש המענה הנדרש".



0 תגובות